Українська Русский English Головна e-mail Мапа сайту
Про компанію
Послуги
Нас рекомендують
Новини
Контакти
Посилюється відповідальність за керування автомобілем у стані алкогольного сп"яніння
27.07.2016

Вносити зміни до паспортів через зміну назв міст та вулиць не потрібно.
08.07.2016

До Верховної Ради подано законопроект щодо скорочення кількості святкових і вихідних днів
31.05.2016

всі новини

05.06.2013

ULGroup провела семінар «Практика Європейського суду з прав людини в податкових справах»
23.04.2013

Послуга "Антирейдер"
22.04.2013

архiв

Готується до прийняття нова редакция Митного тарифу України

5 вересня 2013 Верховна Рада України прийняла в першому читанні законопроект, який викладає Митний тариф України в новій редакції.

Політичний контекст

Законопроект включений до так званого «євроінтеграційного» пакету законопроектів, який необхідно прийняти для виконання Україною умов підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Враховуючи політичні пріоритети чинної влади, насамперед Президента України В.Януковича, ймовірність остаточного прийняття даного документа як закону є дуже високою.

Довідка. Угоду про асоціацію між Україною та ЄС планується підписати 28-29 листопада 2013 року у Вільнюсі. Угода серед іншого передбачає створення глибокої і всеосяжної зони вільної торгівлі між Україною та ЄС.

У разі підписання Угоди, Зона вільної торгівлі може бути створена вже в січні – березні 2014 р.

ЗМІНИ

Слід відзначити дві ключові зміни, які вимагали викласти весь митний тариф у новій редакції.

1) Двократне підвищення повних ставок ввізного мита

Запропоновано дворазове підвищення повних ставок ввізного мита на дуже велику кількість тарифних позицій. Наразі на 86,5% товарних підкатегорій Митного тарифу України встановлено однаковий рівень повної і пільгової ставок ввізного мита.

Причини змін

На думку Уряду України, автора законопроекту, рівність ставок ввізних мит не стимулює імпортерів декларувати правдиві відомості про країну походження товарів (саме це зазначено як офіційне обґрунтування).

Як нам видається, можуть бути інші причини даної ініціативи Уряду. Насамперед, це прагнення отримати додаткові надходження до держбюджету від стягнення мита, на що вказує невибірковість заходу: підвищення застосовується автоматично майже по всіх тарифних позиціях. Уряд задекларував, що збирається отримати від цього заходу додатково 440 млн. грн. на рік. Ще одна можлива причина – підвищення рівня тарифного захисту українських виробників товарів, які конкурують з імпортними товарами. Втім, з урахуванням вищевикладеного, це виглядає радше наслідком фіскальної ініціативи Уряду.

Відповідність заходу зобов"язанням України в рамках Світової організації торгівлі (СОТ)

У даний час політика України щодо розміру ставок ввізних мит виходить із загального принципу, що пільгова і повна ставки мита мають бути однаковими (на рівні пільгової ставки). Ця політика дозволяє уникати ризиків, пов"язаних з приховуванням імпортерами дійсного походження товарів, а також корупційних ризиків у митних органах.

Даний законопроект пропонує кардинально змінити політику держави: за загальним правилом пільгова та повні ставки будуть відрізнятися, часто дуже істотно. У той же час розміри повної ставки мита не перевищуватимуть максимальних меж, які Україні дозволено встановлювати щодо членів СОТ.

Тому в цілому слід довіряти декларації Уряду, що даний захід повністю відповідає зобов"язанням України в рамках СОТ. Проте якщо виявиться, що розмір ставки за конкретною тарифною позицією виявиться вище зобов"язань України в рамках СОТ (вище рівня зв"язанного тарифу), то митні органи повинні застосовувати розмір, що випливає з міжнародних зобов"язань України (тобто встановлений в Графіку тарифних зобов"язань України перед СОТ).

Оцінка впливу на бізнес

Позитив. Від цього заходу можуть виграти українські виробники продукції, яка конкурує з імпортною продукцією. Утім даний ефект може бути знижений, якщо

(1)    імпорт походить переважено з країн, що розвиваються, або країн, з якими Україна створила зони вільної торгівлі;

(2)    значну частину вартості вітчизняної готової продукції становлять імпортні компоненти, які імпортовані за підвищеною повної митною ставкою.

Негатив. Варто очікувати два основних негативи:

(а)   підвищення вартості переважної більшості імпортованих товарів, що ввозяться за повною ставкою мита, і відповідно підвищення інфляційного ризику;

(б)  збільшення витрат у частини імпортерів, які спробують задекларувати «правильну» країну походження товарів, – внаслідок реалізації «схем» або «вирішення питання» з митними органами.

2) Перехід на Гармонізовану систему опису та кодування товарів 2012 року

Передбачається запровадження в Україні міжнародної системи опису та кодування товарів (гармонізованої системи – ГС), викладеної у 2012 році. На даний час митний тариф України ґрунтується на ГС 2007 року.

Довідка. Згадана міжнародна система ґрунтується на Міжнародній конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів, учасницями якої поряд з Україною є також більше 200 країн і митних територій. Гармонізована система оновлюється Всесвітньою митною організацією кожні п"ять років. У даний час діє редакція 2012 року, яку застосовують основні торговельні партнери України, серед яких Європейський Союз і Російська Федерація.

Оцінка впливу на бізнес

Позитив: уніфікація митного коду та опису товару для експортно-імпортних операцій з основними торговими партнерами України, що усуває ризики помилок і непорозумінь.

Негатив: відсутність уніфікації з країнами, які використовують ГС 2007 року; незручність користування міжнародними документами та законодавством України, які використовують ГС 2007 року і більш старі редакції.

У довгостроковій перспективі позитив буде зростати, а негатив – зменшуватися.

Інформація про прийняття ГС 2012 і 2007 років країнами світу наведена на веб-сайті Всесвітньої митної організації англійською мовою, розділ «More information».

Перспективи

Наразі законопроект готується до голосуванню в другому читанні. Тому ще є час, щоб вплинути на рішення про збільшення розміру повної ставки мита для конкретної тарифної позиції. У Верховній Раді України законопроектом опікується Комітет з питань податкової та митної політики (голова В.Ю. Хомутиннік).

 

Роберт Хорольський, к.ю.н.
© Асоціація "Об"єднана юридична група" (ULGroup). При використанні посилання на джерело обов"язкове.




10.09.2013
« повернутися

версія для друку

     
 
  Асоціація "Об'єднана юридична група" (ULGroup)
03680, Україна, м. Київ, вул. Ділова, 5-б, оф. 504
Тел./факс: +38 044 287 7803, +38 044 287 7804
e-mail:
office.ulg@ulga.com.ua